Τώρα είναι Πέμ 25 Απρ 2024 10:08 pm

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες [ DST ]




Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 4 Δημοσιεύσεις ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ 21 Μάιος 2004 03:55 pm 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφή: Πέμ 22 Απρ 2004 11:16 am
Δημοσιεύσεις: 60
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Είναι αρκετά ενδιαφέρον κατά την άποψη μου, η προσέγγιση μη πολυωνυμικών συναρτήσεων, με πολυώνυμα νιοστού βαθμού, τόσο ως πόσοτικοί υπολογισμοί, όσο και ως γραφικές παραστάσεις.....
Ας περιοριστούμε προς τον παρόν σε απλές ποσοτικές προσεγγίσεις.....

Syntax: [ Download ] [ Hide ]
! ===========================================================================================================
! Ένας τρόπος υπολογισμού των τριγωνομετρικών συναρτήσεων, που χρησιμοποιείται συχνά από τους υπολογιστές
! είναι με τον υπολογισμό των παρακάτω σειρών:
!
!  ημx = x - x^3/3! + x^5/5! - x^7/7! + x^9/9! - ............
!
! συνx = 1 - x^2/2! + x^4/4! - x^8/8! + x^10/10! - ..........
!
! Να γραφεί πρόγραμμα το οποίο διαβάζει τη γωνία x σε μοίρες και υπολογίζει το ημίτονο και το συνημίτονο της
! σύμφωνα με τους παραπάνω τύπους. Η γωνία θα πρέπει αφού διαβαστεί να μετατραπεί σε ακτίνια.
! Ποια μπορεί να είναι τα κριτήρια για τη διακοπή των επαναλήψεων; (ΔΣ5_ΤΜΣ82)
!
! (Δραστηριότητα ΔΣ5, από το σχολικό ΤΕΤΡΑΔΙΟ του ΜΑΘΗΤΗ, σελιδα 82, κεφ. 8, Επιλογή και Επανάληψη)
!
! Αντίστοιχα για την εκθετική συνάτηση f(x)=e^x ισχύει:
!
! e^x = 1 + x + x^2! + x^3/3! + x^4/4! +.............
!
! Ακολουθώντας την ιδία μέθοδο υπολογίστε προσεγγιστικά τη συνάρτηση e^x, δοθέντος αριθμού x.
!============================================================================================================

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  Προσεγγίσεις_Σειρών_Taylor
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
  ΑΚΕΡΑΙΕΣ:i,θμ,Δ,x
  ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ:θr,ημτ,σν,ex
ΑΡΧΗ


  ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

    ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
      ΓΡΑΨΕ 'Δώσε γωνία σε μοίρες (-180 <= θ <= 180)'
      ΔΙΑΒΑΣΕ θμ
    ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ (θμ>=-180) ΚΑΙ (θμ<=180)

    ΕΠΙΛΕΞΕ θμ
      ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 30,45,60,90,180
        ΓΡΑΨΕ 'θ=','π/',180 DIV θμ,' rad'
      ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ -30,-45,-60,-90
        ΓΡΑΨΕ 'θ=','-π/',-180 DIV θμ,' rad'
      ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ 120,135,150
        ΓΡΑΨΕ 'θ=','π-π/',180 DIV (180-θμ),' rad'
    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΙΛΟΓΩΝ

    θr <-- θμ*pi/180
    ΓΡΑΨΕ
    ΓΡΑΨΕ_ 'θ=',θμ, ' μοίρες'
    ΓΡΑΨΕ ' ή  θ=',θr:0:3,' rad'
    ΓΡΑΨΕ
    ΓΡΑΨΕ 'ημ(',θμ,')=',ΗΜ(θr):0:4
    ΓΡΑΨΕ 'συν(',θμ,')=',ΣΥΝ(θr):0:4
    ΓΡΑΨΕ

    !---------- υπολογισμός ημιτόνου ------------------
    i <-- 1
    ημτ <-- 0
    ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
      Δ <-- 2*i-1
      ημτ <-- ημτ+( (-1)^(i+1) * θr^Δ/παραγοντικό(Δ)  )
      i <-- i+1
    ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ  Α_Τ(ημτ-ΗΜ(θr))<0.001   ! κριτήριο ακρίβειας υπολογισμού (διακοπής επαναλήψεων)
    ΓΡΑΨΕ 'προσεγιστικο ημίτονο=',ημτ:0:4,' με ',i-1,' επαναλήψεις'
    ΓΡΑΨΕ


    !---------- υπολογισμός συνημιτόνου ------------------
    i <-- 0
    σν <-- 0
    ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
      Δ <-- 2*i
      σν <-- σν+( (-1)^i * θr^Δ/παραγοντικό(Δ)  )
      i <-- i+1
    ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Α_Τ(σν-ΣΥΝ(θr))<0.001
    ΓΡΑΨΕ 'προσεγιστικο συνημίτονο=',σν:0:4,' με ',i,' επαναλήψεις'
    ΓΡΑΨΕ

   !-------------- υπολογισμός e^x ----------------------
    ΓΡΑΨΕ
    ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
      ΓΡΑΨΕ 'Δώσε ακέραιο αριθμό x για τον υπολογισμό του e^x (x<5)'
      ΔΙΑΒΑΣΕ x
    ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ x<6

    i <-- 1
    ex <-- 1
    ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
      ex <-- ex+ x^i/παραγοντικό(i)     ! παρατηρήστε πως σε αυτή την προσέγγιση σύνεχως πρσοθέτουμε όρους
      i <-- i+1
    ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ  Α_Τ (Ε(x)-ex)<0.5      ! δυστυχώς στην περιπτώση αυτή δεν μπορούμε να έχουμε κριτήριο αυστηρό
                                        ! δοκιμάστε τι γίνεται όμως για x>5 ..... αντίστοιχα το όριο 0.5
    ΓΡΑΨΕ 'e^x=',Ε(x):0:4,' με x=',x    ! πρέπει να αυξηθεί αρκετα

    ΓΡΑΨΕ 'προσεγιστικο e^x=',ex:0:4,' με ',i-1,' επαναλήψεις'
    ΓΡΑΨΕ
    !------------------------------------------------------

    ΓΡΑΨΕ
    ΓΡΑΨΕ'θελεις υπολογισμό νέων ποσοτήτων; (1 για ΝΑΙ, 2 για ΟΧΙ)'
    ΔΙΑΒΑΣΕ i
  ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ i<>1

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

!----------------------------------
ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ παραγοντικό(Ν): ΑΚΕΡΑΙΑ
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
  ΑΚΕΡΑΙΕΣ:j,Π,Ν
ΑΡΧΗ
  Π <-- 1
  ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ N
    Π <-- Π*j
  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
  παραγοντικό <-- Π
ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ
!----------------------------------

 


Ο μονος λόγος που προσθέτω και τη συνάρτηση e^x, είναι κατά την άποψη μου το ενδιαφέρον που παρούσιαζει στην επιλογή των ορίων ακρίβειας. Στο ημχ και στο συνχ καθώς έχουμε και θετικούς αλλά και αρνητικούς όρους, όσους περισσότερους επιλέγει κανείς, τόσο μεγαλύτερη ακρίβεια έχει..... Αυτό φυσικά δεν συμβαίνει και και με τη σειρά Taylor για την εκθετική συνάρτηση e^x, αφού περιλαμβάνει μονον θετικούς όρους...... Ας μη ξεχνάμε ότι οι προσεγγίσεις αυτές, είναι χρήσιμες στην περιοχή γύρω από το 0..... και τελικά η περιοχή αυτή δεν είναι πρακτικά πολύ μεγάλη.... :wink:


Κορυφή
 Προφίλ  
Απάντηση με παράθεση  
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Πέμ 27 Μάιος 2004 07:38 am 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφή: Κυρ 15 Φεβ 2004 09:10 pm
Δημοσιεύσεις: 18
Τοποθεσία: Ενιαίο Λύκειο Χιλιομοδίου Κορινθίας
Θεωρώ αγαπητέ kfrei οτι για αυτήν την άσκηση και όσον αφορά τον τερματισμό της επανάληψης για τον υπολογισμό π.χ. του ημιτόνου δεν πρέπει να χρησιμοποιήσεις την αντίστοιχη συνάρτηση της ΓΛΩΣΣΑΣ. Μπορούμε να συγκρίνουμε κάθε φορά τον επόμενο όρο που υπολογίστηκε με τον προηγούμενο και αν η διαφορά είναι πολύ μικρή (μικρότερη από το επιθυμητό όριο) να τερματίζεται η επανάληψη, δεδομένου οτι δεν πρόκειται να προκαλέσει μεγάλη αλλαγή στην παράσταση

στα πρότυπα της άσκησης 2.3.1.Ασκ8 στην ιστοσελίδα http://users.kor.sch.gr/ptsiotakis/aepp ... k2_3_1.htm

Άλλωστε, να μη ξεχνάμε οτι αν ζητηθεί αλγόριθμος δεν υπάρχει διαθέσιμη η συνάρτηση ΗΜ...

Με εκτίμηση, Τσιωτάκης Παναγιώτης


Κορυφή
 Προφίλ  
Απάντηση με παράθεση  
 Θέμα δημοσίευσης:
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Πέμ 27 Μάιος 2004 02:55 pm 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφή: Πέμ 22 Απρ 2004 11:16 am
Δημοσιεύσεις: 60
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
Αγαπητέ Παναγιώτη ,
Μου άρεσε πολύ το σχόλιο σου και εχεις απόλυτο δίκιο όσον αφορά τον εναλλακτικό τρόπο διακοπής επανάληψης (ο οποίος βέβαια στην εκφώνηση της άσκησής σου που παραπέμπει το link, είναι πολύ συγκεκριμένος, ενώ στην εκφώνηση του βιβλίου αφήνεται στη βούληση του μαθητή). Ο τρόπος που προτείνεις είναι αρκετά "έξυπνος", δεν παύει να είναι δύσκολος όμως για να τον σκεφτεί (χωρίς υπόδειξη) ένας μαθητής. Όπως και να έχει όμως το ζήτημα, χρειάζεται προσοχή στην προσσέγγιση της όποιας Σειράς, σε σχέση με την επιλογή του κριτηρίου. Αυτό φυσικά εξαρτάται από το αν η Σειρά είναι συγκλίνουσα ή οχι. Ακόμη και με τον δικό σου τρόπο (ο οποίος είναι απαλαγμένος από τη χρήση των έτοιμων συναρτήσεων της όποιας γλώσσας) η προσσέγιση Σειρών που δεν συγκλίνουν όπως η f(x)=e^x, φαντάζει κάπως δύσκολη, εκτός κα να δεχθούμε εκ των προτέρων ότι θα έχουμε μικρή ακρίβεια.

Η δεύτερη παρατήρησή μου, αφορά τη συνειδητή επιλογή της Συνράρτησης του ΗΜ(x) και ΣΥΝ(x), αφού για το μαθητή ο Η/Υ μπορεί να υπολογίζει με ένα "μυστικό τρόπο" τα ΗΜ(x) και ΣΥΝ(x) και κατά συνέπεια, η απόκλιση των πολυονυμικών Σειρών, από τις "πραγματικές" τιμές τους είναι κάτι που φαίνεται αμέσως από την παρυσίαση των αποτελεσμάτων. Αν κανείς αποφύγει εντελώς τα ΗΜ(x) και ΣΥΝ(x), φυσικά και μπορεί να προσέγγισει σωστά, αλλά ("ο άπιστος μαθητής") πώς θα είναι βέβαιος ότι η προσέγγιση του βρίσκεται κοντά στις "πραγματικές" τιμές του ΗΜ(x) και ΣΥΝ(x), πόσο μάλον στην e^x ? Το κριτήριο της διαφοράς των 2 τελευταίων όρων είναι ακριβές, αλλά δεν διαμορφώνει άποψη στο μαθητή για το πόσο κοντά βρίσκεται η προσέγγισή του στα "πραγματικά" ΗΜ(x) και ΣΥΝ(x), .... Συχνά το να βλέπει και να μελετά ένας μαθητής τα "χειροπιαστά" αποτελέσματα του αλγορίθμου του στην οθόνη του Η/Υ, έχει πολύ μεγάλη αξία για να "πεισθεί" ότι ο αλγόριθμος του είναι σωστός ή όχι...... Βασιζόμενος σε αυτήν την αρχή σχεδόν πάντα, προσπαθώ να προτείνω τρόπους λύσης, όχι πάντα γρήγορους, ή σύντομους σε έκταση, αλλά τρόπους, των οποίων τα αποτελέσματα στην οθόμη του Η/Υ είναι το κατά δυνατόν ελέξιμα από το μαθητή.

Με εκτίμηση,
Φρειδερίκος Κώστας
Kfrei


Κορυφή
 Προφίλ  
Απάντηση με παράθεση  
 Θέμα δημοσίευσης: Χρήση ασκήσεων
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ 28 Μάιος 2004 10:25 am 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφή: Κυρ 15 Φεβ 2004 09:10 pm
Δημοσιεύσεις: 18
Τοποθεσία: Ενιαίο Λύκειο Χιλιομοδίου Κορινθίας
Αγαπητέ Κώστα,

Δεν υπάρχει ΕΠΙΣΗΜΟ εργαλείο για το μάθημα και έτσι δεν έχω δώσει βαρύτητα σε ασκήσεις π.χ. παρακολούθησης της "δικής μας" ΗΜ και της ΓΛΩΣΣΑΣ, σαφώς κάτι τέτοιο είναι σημαντικό για τα παιδιά αλλά...

Αν επιθυμείς μπορείς να χρησιμοποιήσεις ασκήσεις από το site και ή τροποποιώντας ή όχι να παρουσιάσεις ασκήσεις στο ασκησιολόγιο. Ελπίζω να έχει αξία κάτι τέτοιο, να παραμείνει δηλαδή το μάθημα

Με εκτίμηση, Τσιωτάκης Παναγιώτης


Κορυφή
 Προφίλ  
Απάντηση με παράθεση  
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 4 Δημοσιεύσεις ] 

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες [ DST ]


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 13 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
cron
Προβολές: